😇

För mig är inte "oh my god" ett laddat uttryck. Det är just bara ett uttryck. Något man slänger ur sig för att markera sin förvåning lite extra. Trots Guds benämning är det inte något religiöst för mig överhuvudtaget. Jag menar, jag är inte troende och där tappar det därmed sin laddning. Ett problem är dock att det inte är så för alla. 

Barn är mycket mer medvetna om och uppmärksammar mer än vad vuxna tror. (Oj, jag skall precis kalla mig vuxen. Häftigt). I fredags när tjejen hade en kompis här som skulle sova över satt vi tre och åt pannkakor under kvällen. Rent generellt är dessa tjejer så gulliga att jag, helt utan att tänka på att det är mitt jobb, sitter och pratar och är social med dem. Under något sammanhang säger jag just "oh my god". Direkt hör jag ett försiktigt "Elin" och en SÅN blick. Utan att avslöja för mycket är tjejens kompis (med familj) troende i en gren inom kristendomen, och hon tänker förmodligen väldigt annorlunda om Gud jämfört med mig. 

Ett ord eller uttryck kan betyda så olika beroende på vem det är som säger eller hör det. Oavsett vad det handlar om. 

Tänk på det.   

Kommentera här: