Vikten av att välja "rätt" värdfamilj

Det var då otroligt lägligt att min värdpappa kom ner med ett paket som jag hade missat idag, det är väl så det blir när man inte tar in posten! I alla fall, det olägliga var att jag spelade Home av Daughtry på högsta volym och vi tidigare idag hade haft en liten heart to heart så att säga. Men ni förtjänar väl det hela från start så att det blir något sammanhang i det hela.
 
Igår morse frågade min värdpappa, lite sådär som han brukar göra, hur läget är. Småpratade på lite som vanligt men såhär i efterhand förstår jag varför han kan ha reagerat på det tonläget jag hade.
 
 
Vad jag menar är att det är otroligt viktigt att ha en värdfamilj som bryr sig om en, mer än som endast en anställd. Hela au pairandet innebär så mycket mer framförallt att man bor i samma hur som familjemedlemmar. Att ens värdfamilj då skall kunna läsa av signaler är väldigt skönt och om inte annat viktigt. 
 
Ni behöver inte vara oroliga där hemma, det är inte så att jag mår dåligt. Men det vore att ljuga om jag inte erkände att det är upp och ner ibland. Just för tillfället har det väl varit lite småjobbigt i och med att jag har många tankar hemma i Svealand. Som ganska många i studieåldern vet så kan man nu anmäla sig till högskolan inför höstterminen och det har jag börjat göra. Jag ser en framtid hemma och det gör att jag börjar se ljuset i slutet på tunneln här. Grejen är väl den att mitt fysiska jag är här men mina tankar är på något helt annat ställe, det gör mig kluven. 
 
Jag hoppas väl snarare att detta skall stilla era sinnen är göra er oroliga, jag blir väl omhändertagen här borta. Och det finns en anledning till att det nötas in hos varje blivande au pair, kemin med värdfamiljen är det absolut viktigaste när det kommer till att välja familj. Utan att känna sig välkommen och bekväm blir det ett långt år. Sedan vet väl alla hur det känns, oavsett förutsättningar, att vara nere och uppleva att man inte har något stöd. Släng sedan in att du är i ett land som inte är ditt hemland, där du bor tätt inpå en familj som till en början är helt okänd och du är helt utan det skyddsnät du vanligen har hemma. 

Kommentera här: