The secret life of the 'american' au pair

Det finns en anledning till att jag inte skriver här 24/7. Jag har mina rutiner, dag ut och dag in. Egentligen händer det inget spännande. Visst, jag turistar en del under helgerna, jag har varit iväg till New York, gått på baseboll osv. Men vardagslivet, det är inget speciellt. Det är samma schema som gäller vecka efter vecka. HUR ska jag kunna klara av ett 9-5 jobb om några år?
 
Hursomhelst, jag insåg ändå att jag har varit här i nästan ett halvår och en del utav er vet nog inte riktigt hur min vardag ser ut. Jämfört med de flesta au pairer har jag ett väldigt lugnt jobb. Jag överanstränger mig knappast och jag är inte ens i närheten av de max 45 timmar per vecka som man får jobba enligt den amerikanska lagstiftningen. Vad kan jag snitta, 30 timmar? Kanske 35 nu under vintern när barnen har lite basketmatcher och liknande under helgerna. Och de timmarna som barnen har simning så sitter jag bara i simhallen och pratar med en kompis. På betald arbetstid. Nu har hon visserligen precis åkt hem men det är ändå tid då jag kan sitta med en bok eller liknande under tiden barnen tränar. Så det är väldigt chill så att säga.
 
 
Men, det är trots allt ett jobb jag har och därmed arbetstider och arbetsuppgifter;
 
På förmiddagen blir det antingen en tur till mataffären eller tvätt. I kombination med detta tar jag mig en sväng i barnens rum, "bäddar" sängarna och ser till att det blir lite allmänt ordning och reda. Det är väl mest att det inte ska ligga saker framme och skräpa; det är inte så att jag städar barnens rum 5 gånger i veckan. Men affären gäller måndag och torsdag, och jag tvättar barnens kläder tisdag och fredag. Onsdagsförmiddagen är inte lika rutinsbunden. Nu i veckan hämtade jag t.ex. upp tjejens födelsedagstårta eftersom hon fyller år. Jag har varit och lämnat kläderna på vad som är typ Pingstkyrkans second hand här i USA, tagit bilen på besiktning, varit och lämnat tillbaka ett överdrag till en saccosäck osv. Lite mer äventyrligt helt enkelt!
 
 
Eftermiddagarna är också väldigt rutinsbundna. Barnens skolbuss stannar utanför huset (smidigt!) vid 15.30 så då är det bara att stå där och se till att ungarna faktiskt kommer av bussen. Sedan är det läxor och något mellanmål som gäller, beroende på hur eftermiddagsaktiviterna ser ut. På måndagar och onsdagar har båda barnen simningo och på tisdagar har tjejen möte med en kurator. Killen är med i två olika klubbar i skolan, så på tordagar och fredagar stannar han kvar en timma extra. Han spelar cello också, så på torsdagar ses vi knappt mer än i bilen när jag hämtar upp honom och vid middagen! Det är inte ofta som jag behöver laga middag, så jag slutar att jobba när middagen står på bordet men jag är i 99,9% av fallen med och äter under vardagarna. Jag har ett par kompisar som äter ute mycket mer, men jag har hämnat i en grym värdfamilj där det är så långt ifrån färdiga chicken nuggets och pizza man kan komma!
 
 
Jag har väldigt tur och jobbar knappt på helgerna som många andra au pairer gör! Men de gångerna jag har gjort det så har det mest varit någon timma när den ena ungen har en match så att båda mina värdföräldrar är iväg. Det blir ju knappast särskilt seriöst då, någon omgång biljard på sin höjd i princip. Har jag jobbat en lördagskväll så har det blivit lite lek, någon film och sen i säng. Mindre ansträngande!
 
Såhär halvvägs igenom blir jag lite less på rutinerna. Så om någon kan förklara för mig hur man tänker när man förlänger med samma värdfamilj (okej man tycker om sin värdfamilj men ändå) hade det vart superschysst!
 
 

Kommentera här: