Q & A (Läkarundersökning)

Såg imorse att denna frågan hade trillat in:
 
Q: Hej! 

Har också tänkt att söka som Au Pair och undrar hur du hittade en så billig läkarundersökning. Alla jag har hittat är jättedyra, känns som en så onödig kostnad. 

Mvh, Louise
 
A: Förstår verkligen vad du menar, det finns så många olika kostnader som man inte alls förstår poängen med. Det tråkiga är ju att det finns ganska många måsten, så det är nästan bara att ta tag i det!
 
Jag hade helt enkelt tur i oturen, det vanligaste är nog kring tusenlappen tror jag. Men vad jag minns så var min läkare lite halvflummig och fick först leta i en massa papper om vad det var för kostnad som skulle gälla för mig i och med att det inte är en vanlig hälsoundersökning. Framåt slutet av min undersökning så var ju tanken att jag skulle göra TBC testet, men den grejen som ska sprutas in i kroppen för att man ska kunna se om man är TBC positiv eller inte, det testet fanns inte på plats på min vårdcentral. (Mitt TBC äventyr är en helt annan historia). I alla fall, läkaren tyckte då inte att jag skulle behöva betala fullpris eftersom de inte kunde utföra hela undersökningen. Jag vill minnas att priset var kring 600 kronor egentligen men det är inget jag skulle våga slå vad om, men det var i alla fall billigare än vad man kan läsa om på Cultural Cares hemsida (och även STS/SI tror jag).
 
Min kostnad blev därför lite annorlunda jämfört med de flestas. Så bor du i Uddevallaområdet kan du för all del försöka skriva in dig på Skoglyckans vårdcentral om de fortfarande har samma låga pris!
 
Om inte annat så kan man ju alltid påbörja sin ansökan samtidigt som man sitter och överväger allting i och med att man inte har några kostander (CC och SI) innan man blir matchad med en familj. Lycka till!
 
 

Kommentera här: