Kostnader för au pair programmet

Dessa kan skilja sig lite från person till person, bland annat har jag kommit undan väldigt billigt med min hälsoundersökning.
 
Programavgift: 5995 kr
Försäkringar: 5385 kr
Avbeställningsskydd: 395 kr
Visumavgift: 1120 kr
Utdrag ur belastningsregistret: 192 kr
Hälsoundersökning: 300 kr
Internationellt körtkort: 270 kr
Visumfoto: 280 kr
Kort för internationellt körkort: 280 kr
Presenter till värdfamiljen: närmare 800 kr
_______________________________________
 
Alltså ca 15000 kronor.
 
Jag hade turen att inte behöva betala resa + boende i Stockholm när jag skulle upp till ambassaden eftersom mamma gjorde detta. Men där får man nog räkna med kanske en tusenlapp. Det kan ju självklart variera något enormt beroende på hur fint man vill bo och om man har en mamma som är gullig nog att vilja åka med och därmed betala.
 
Sedan kan man även lägga till massa småsaker som till exempel frimärken och "nödvändiga" saker. Jag har bland annat tänkt köpa resekit när det kommer till schampoo och sådant, just för att det blir så mycket smidigare att ha med sig på skolan de första dagarna.
 
Men helt ärligt, det är så värt det när man tänker på allt som ingår. Bland annat, och det är säkert inte ens hälften, så får man tur och retur flyg Sverige/USA, mat och husrum hos en värdfamilj, 500 dollar att studera för, 5 dagar på Cultural Care au pair training school. Ska man sammanfatta det så får man bo, jobba och plugga i USA i ett år till samma pris som en tvåveckors all-inclusive till valfritt Medelhavsland.

Kommentarer:

1 Louise:

Hej!

Har också tänkt att söka som Au Pair och undrar hur du hittade en så billig läkarundersökning. Alla jag har hittat är jättedyra, känns som en så onödig kostnad.
Mvh, Louise

Kommentera här: